Use Case - Karlijn Postma

Use Case - Karlijn Postma

Waarom hechten we binnen onze maatschappij steeds minder waarde aan authentieke, handgemaakte producten? Hoe komt het dat kwaliteit en duurzaamheid steeds minder belangrijk worden dan de prijs die we ergens voor moeten betalen?

Karlijn Postma stelt zich deze vragen elke dag opnieuw.

Met Creative Roadtrip hield ze een project boven het doopvont waarin alles draait rond het creëren van bewustwording omtrent onze consumptiemaatschappij.

‘Ik wil de mensen simpelweg een ander perspectief aanbieden in het kijken naar producten’

‘Een belangrijk onderdeel van Creative Roadtrip is het aanbieden van ambacht workshops’, aldus Karlijn. ‘Door het maakproces stap voor stap te visualiseren (en door natuurlijk zelf ook echt aan de slag te gaan), hoop ik dat er meer begrip ontstaat voor de waarde van zelfgemaakte producten.’

Het 3D-printen als ‘nieuwe ambacht’
Naast de klassieke keramiek en het zeefdrukken, gaat Creative Roadtrip ook intensief aan de slag met 3D-printen.

Karlijn: ‘Die combinatie vind ik als designer niet alleen heel erg prettig. Ik geloof bovendien heel erg in een sterke samenwerking tussen de twee.’

Dat treft! Ook bij Trideus zetten we in op de onderlinge versterking van klassieke en nieuwe technieken. We stuurden dan ook vol enthousiasme onze Ultimaker 2+ in bruikleen richting Karlijn en polsten naar haar ervaringen.

Ieder een eigen 3D-print in slechts enkele uren
‘Voor veel mensen is 3D-printing een erg-ver-van-mijn-bed-show. Door middel van de Ultimaker, Doodle3D en de volledig biologisch afbreekbare filamenten, kon ik de deelnemers laten proeven van de mogelijkheden van 3D-printing. Voor velen trouwens de allereerste keer’

Naast het van A tot Z creëren van echt nieuwe voorwerpen, worden bij Creative Roadtrip ook de voorbeeldmodelletjes van de keramische workshops snel en handig geprint via de 3D-printer.

Karlijn: ‘Alles met als doel de kennis van onze deelnemers over 3D-printing te vergroten. Ik wil ontzettend graag optreden als ambassadeur door hen te laten zien welke enorme mogelijkheden deze nieuwe techniek met zich meebrengt. En ook dat dit eigenlijk gewoon perfect past binnen de visie van duurzaam ontwikkelen’

Dat juichen we alleen maar toe. Driewerf hoera!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »