ABS+ Review 1: Bram Hermans

ABS+ Review 1: Bram Hermans

Review ABS+ ‘Cunning clear’ plastic in de 3D printer Up! Mini

Door Bram Hermans (BHER) voor Trideus op 22 juni 2014

Bij het ontvangen van de nieuwe rol verpakte ABS+ viel het op dat deze goed luchtdicht was en voorzien van silica om evt een rest van vochtigheid te absorberen.

Om dit nieuwe materiaal te testen op men UP! Mini heb ik eerst een kaliber stuk van 50x50x10mm (Calib3.stl) geprint in het originele witte ABS materiaal van Up! Zelf als referntie om dan over te gaan op een zelfde test met het ABS+ materiaal met  2 verschillende printer setting. Bij nazicht van de STL file & de UP printer settings ging ik er van uit dat de wandjes van minder dan 0,8mm niet geprint worden. In de fora van PP3DP was dit dan ook al eens getest voor mij en bij het nameten van de STL file geometrie was ik me bewust dat er een 4 tal wanden van 0,5mm niet aanwezig zouden zijn na het printen.

De algemene settings voor alle prints: 0,2mm laagdikte, ‘fine’ print en een dense ‘scaffold ‘ (juist niet 90% gevuld) interne structuur met een buitenlaag van 1,5mm. De basislaag heb ik in dikte laten varieren tussen 3 & 6 lagen om het verschil in  warping te kunnen testen, dit alles zonder support.

De eerste print test met het UP! ABS materiaal diende als basis om de het nieuwe ABS+ materiaal mee te vergelijken en was na 1h25min uit de printer gerold met een toch wel zeer duidelijke warping op de startlaag! Het topvlak is vlak in afwerking, de onderste laag niet.  Door opmeting met een digitale schuifmaat waren de eindmaten: 49,86; 49,93 en 9,55 tot 10,15mm. Al bij al geen hoogvlieger.

De tweede test met het nieuwe ABS+ materiaal deed ik met identieke setting om goed te kunnen vergelijken. Het vervangen en starten met dit materiaal was zonder problemen, alleen leek het extrude materiaal zeer zacht of druiperig, zachter dan ander materiaal. Het resultaat was een mooie print waar er langs één hoekpunt lichte warping was van 2 a 3mm² op laag 1 net tussen de overgang vol naar ribbe, op ander prints zou me dit zelfs niet zijn opgevallen. Het verwijderen van het stuk ging vlot alsook de raft. De eindmaten 49,82mm; 50mm en 9,85 tot 10,12mm. De vlakheid van de toplaag was in alle richtingen, ook diagonaal perfect!  De bodem had een lichte warping van 0,2 a 0,25 met dikteplaatjes opgemeten wat strookt met wat ik al visuieel zag net na de print. Visueel ziet het transparante materiaal er iets minder uit in deze vorm, maar de kromtrekking en vorm is toch beter dan de eerste test.

Opmerking ivm de dunne hoekpunt: hier is de wand zo dun dat zonder echte support dit niet kan geprint worden op de Up!

Met de derde en finale test met 6 startlagen ipv 3 probeer ik de eventuele warpig nog wat verder te pushen, dit is dan ook een echte stresstest. Hier hetzelfde verhaal, net op laag 1 was er lichte warping tussen vol vlak en ribbe, welliswaar meer spatie +/- 0,5mm. Door dit effect was de topzijde light krom, maar niet meer dan 0,1mm. De buitenafmetingen van 50,25mm; 49,9mm en 9,36 tot 9,92 mm dikte wat correspondeert met wat ik begin opmat.

De Up! Mini heeft wel een verwarmd printbed, maar op de lage temperatuur van 50°c, moest deze print gedaan zijn op een bed van 80 a 100°c zie ik de warping toch nog sterk verminderen.

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat warping niet alleen bepaald wordt door het materiaal, printbed en de printer instellingen, maar ook door de design van het onderdeel zelf. Grote vlakken zorgen nu eenmaal voor kromtrekking, zelfs in bij massaproductie van plastic injectie delen met die afmetingen is een 0,1 a 0,15mm kromtrekking niet abnormaal. Zoals alles kan je elk problemen oplossen met trial & error.


Conclusie
ABS+:
Het is wel degelijk een goed materiaal om kromtrekking van prints mee te verbeteren.

Ik zou het zoiezo nog gebruiken voor vormen die van design uit al kunnen krom trekken. Het enige nadeel dat ik zie is dat er meer afwerking van het stuk nodig is om alle losse ‘draadjes’ te verwijderen. Dit is natuurlijk door de smelt temperatuur van het basismateriaal en dit zal makkelijk te testen zijn op ander printers met instelbare temperaturen lager dan de 260°c. Anderzijds is dit matriaal perfect op de UP! Voor structurele delen die vormvast zijn, maar esthetisch niet top moeten zijn.


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »